Fortøjningstov

Fortøjningstov

 

Vælg det rette fortøjningstov til din båd

At lave en sikker fortøjning af sin båd, kan være en udfording for selv den erfarne sejler. Mulighederne for fortøjning er så forskellige, at det ofte kræver tilpasning og en ny fremgangsmåde, når båden skal fortøjes. Fælles for alle muligheder er dog, at båden skal kunne "ligge som en måge i vandet", uanset hvilke vejrforhold der bydes. Da det ofte blæser i Danmark, er det vigtigt at båden er fortøjet korrekt, for ikke at gøre skade på sig selv, andre både eller bådpladsen. 

Herunder kan du finde et bredt sortiment af fortøjningstov, hvoraf nogle sælges i løbende meter, mens andre kommer i hele ruller. Ønsker du en samlet løsning, tilbyder vi også komplette fortøjningspakker, som indeholder både fortøjningstov, ankerline, sjækler, paraplyanker, fenderline og meget mere.

Se vores guide til valg af fortøjningstov

1852 fenderline db. flettet sort ø10mm 2 meter 2 stk.
green På lager i butik (levering: 1-2 dage)
DKK 89,-
1852 fortøjning db. flettet navy 10mm 10m
green På lager i butik (levering: 1-2 dage)
Fra DKK 115,-
1852 fortøjning db. flettet navy ø18mm 10m
green På lager i butik (levering: 1-2 dage)
DKK 249,-
1852 fortøjningstov db. flettet 12mm 6 meter hvid/sort
green På lager i butik (levering: 1-2 dage)
Fra DKK 99,-
P.p. marine 3 slået  6mm
green På lager i butik (levering: 1-2 dage)
Fra DKK 4,-
c24-dockline-silver-spole
green På lager i butik (levering: 1-2 dage)
DKK 39,-
c24navy
green På lager i butik (levering: 1-2 dage)
DKK 39,-
a31-polysoft-white-rep
green På lager i butik (levering: 1-2 dage)
DKK 8,-
a31-polysoft-navy-rep
green På lager i butik (levering: 1-2 dage)
DKK 6,-
a44-polyester-superior-white-rep
green På lager i butik (levering: 1-2 dage)
DKK 15,-
a44-polyester-superior-white-rep
green På lager i butik (levering: 1-2 dage)
DKK 22,-
Porto flettet polyester navy 14mm
green På lager i butik (levering: 1-2 dage)
DKK 29,-
1852 fortøjning db. flettet grå 12mm 10m
green På web-lager (levering: 2-3 dage)
DKK 149,-
1852 fortøjning db. flettet grå 14 mm 12m
green På web-lager (levering: 2-3 dage)
Fra DKK 239,-

Sådan fortøjer du din båd

En ordentlig fortøjning af din båd er VIGTIGT, men ikke nødvendigvis svært. Der er visse måder som er gode at følge, også for at undgå skader på din båd. Ikke alle tænker på, at der også kan komme skader på andet end båden så som på molen eller flydebroen.

Nogle rigtig gode råd er, at der skal være stræk-aflastere på fortøjningslinerne. På den måde undgår du nemlig kraftigt træk på linen som kan skade både båden og molen ved hård sø. Hav altid fendere på båden ind mod molen, agter, midtskibs og forskibs. Sørg altid for at fortøje som om det er dårligt vejr.

Ligger du ved en flydebro skal du sørge for at din fortøjning er forholdsvis stram, så der ikke er for meget bevægelse som slider på båden og molen. Ligger du derimod ved en fast mole skal fortøjningen være forholdsvis løs, så båden kan bevæge sig i takt med tidevandet.

Det er vigtigt at fortøje rigtigt, da man ellers risikerer at både båd og mole bliver ødelagt. Ligger båden og skurrer op af molen kan det ikke undgås at der vil komme slitage på begge dele, og derfor er det vigtigt at fortøje efter vejrforhold og hvilken slags mole du ligger ved.

Valg af fortøjningstov

Tovværket du bruger når du skal fortøjre båden skal kunne modstå stræk og pludselige påvirkninger, skamfilling, sollys og forrådnelse. Fortøjningstovet skal være bøjeligt og elastisk, men uden at kunne strække sig for meget! I dag er næsten alt tovværk fremstillet af et syntetisk materiale, som for eksempel polyester eller polyeten. Det bedste tov til fortøjning er langfibret polyester eller polyamidsilke. Der er dog også andre muligheder som for eksempel langfibret polyeten, det skal blot have en større dimension.

Mange nye både sælges med fortøjning med splejset øje. Det er en rigtig dårlig idé, da det kan være svært at få tovet af fortøjningspælen når du skal sejle videre. Ingen har eneret på en fortøjningspæl, og det kan ikke altid undgås, at tovene ligger ovenpå hinanden. Hvis du derimod fortøjer med et pælestik er det nemt lige at hive dit tov til dig når du skal sejle. Er dit pælestik bundet rigtigt er det næsten lige meget hvor stramt det er, du vil altid kunne få det af pælen. Et pælestik er et universal knob med fast øje, som ikke ”kvæler” når du strammer til. Derfor er det så nemt at få af pælen.

Et alternativ til pælestik kan være dobbelt halvstik. Dobbelt halvstik er nemt at lave, men man skal være sikker på at det er gjort ordentligt, da det ellers skrider hvis der er skævt træk i det. Dobbelt halvstik er bedst til tynde pæle og tyndt tovværk. Er det en permanent fortøjning du skal lave, er det bedst med et pælestik.

Retningslinjer når du køber fortøjningstov

Til lystfartøjer anbefales det at bruge et syntetisk tov med en dimension fra 8-24 mm.

Der er følgende retningslinjer som man kan følge:

  • Robåd med påhængsmotor skal ikke være under 8mm

  • Motorbåd med påhængsmotor skal ikke være under 12 mm

  • Motor- eller sejlbåd på ca 2 tons ikke under 16 mm

  • Motor- eller sejlbåd på ca 4 tons ikke under 18 mm

  • Motor- eller sejlbåd på ca 10 tons ikke under 20 mm


Overskydende tovværk fra dine fortøjninger må aldrig ligge og flyde på broen! Er det en fast fortøjning i egen havn tilpasses fortøjningen, og er det i en gæste havn føres fortøjningen tilbage til egen båd.

Sådan ligger du for svaj

Det er ikke usædvanligt at der i havne er ventetid på en bådplads, og så kan alternativet være at ligge for svaj. Det er også en mulighed hvis du bor ved en strand og gerne vil have båden i nærheden af hjemmet.
Der er nogen regler som skal følges, og en af de væsenligste kriterier er, at det er i et beskyttet område så som en vig eller en bugt. Først og fremmest skal du have en tung beton klods på ca 3x60 cm, og i den skal der være indstøbt en rustfri bøjle.

Kæden fra klodsen til båden skal have en brudstyrke som overstiger bådens vægt. Længden på kæden skal være mindst 3 gange vandets dybde, vælger du tov er det 5 gange vandets dybde, og endnu længere i dårligt vejr. Samleled og karabinhager skal være i rustfrit stål. Du kan bruge flere slags anker, men sørg for at vælge et som tager godt fat i bunden.

En vigtig detalje er kædens fastgørelse til båden, hvor en u-bolt er den absolutte bedste løsning. Det er i det hele taget meget vigtigt at udstyret er i orden, da denne måde for fortøjning er hård ved båd (især under vandet) og udstyr.
Når du er færdig med at fortøje er det vigtigt at du tester at ankeret har godt fast og båden bliver liggende, og sørg for at sende et signal om at du ligger der. Om natten med et ankerlys, om dagen hejser du en figur som ligner en rund sort bold. Det er super vigtigt at du sørger for at tjekke kæder osv hvert år, så du er sikker på at det holder din båd. Det kan ikke undgås at der tæres på det når det ligger i vandet.

 

Har du spørgsmål til valg af fortøjningstov?

Har du spørgsmål eller ønsker du hjælp, så er du altid meget velkommen til at kontakte os på tlf. 97 85 42 95 eller Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..